brand | new | ideas


De tekst van uw website

Een goede webtekst verschilt aanzienlijk van tekst voor printmedia. Het is zaak om de tekst van uw website zo kort en concreet mogelijk te houden. Tekst op een beeldscherm leest namelijk 50% trager dan een verhaal op papier. En het is een hele kunst om de aandacht van de lezer vast te houden!

Bezoekers op het web lezen niet veel. Ze zoeken snel informatie en scannen een pagina op menu, beeld, titels en tussenkopjes. Tijdens het scannen van pagina’s wordt voortdurend de afweging gemaakt: Is het interessant genoeg? Volg ik een hyperlink of ga ik naar een andere site?

Inhoud afbakenen
Tekst en inhoud moeten daarom direct binnenkomen bij de doelgroep: to-the-point en concreet. Daarbij is het belangrijk dat onderwerpen afgebakend zijn. Eén duidelijke boodschap blijft eerder hangen dan een lang verhaal.

Oprolbaar

Vanwege de korte spanningsboog is het slim om te beginnen met de conclusie en zo de doelgroep te prikkelen verder te lezen. Daarna zal de belangstellende lezer de rest van de tekst ook bekijken.

In een oogopslag

Gebruikers scannen een tekst. Ze moeten dus in een oogopslag kunnen zien wat belangrijk is. Korte alinea’s met een goede titel geven overzicht.

Samengevat gaat het om:
- Een korte, krachtige en informatieve kop.
- Een feitelijk, uitnodigend intro.
- Korte alinea’s.
- Informatieve tussenkopjes.
- Puntsgewijze opsommingen.

Eenvoudig taalgebruik

Om de lezer vast te houden gebruiken we eenvoudige taal zonder moeilijke woorden en vakjargon. Specifiek, krachtig en zonder cliché's.

Leesbaarheid

De zinnen op een site zijn korter dan in gedrukte tekst. Ook zetten we liefst niet teveel informatie in een regel. Maar soms zijn teksten nu eenmaal minder geschikt voor internet. Zulke teksten (bijvoorbeeld een jaarverslag) kunnen we zo aanbieden dat de lezer ze gemakkelijk kan downloaden en uitprinten.


iPad

iPad magazine maken? Opzet helpt u graag.

Lees verder ›
Frog

We hebben heel wat kikkers mogen kussen...

Lees verder ›