brand | new | ideas


Start een Google Adwords campagne

Verreweg de meest bekende vorm van SEA is Google AdWords. Naast Google Adwords is het ook mogelijk om bij andere zoekmachines te adverteren zoals Yahoo! Search Marketing. De principes van adverteren bij Yahoo! en Google zijn grootdeels hetzelfde. Daar Google met Google AdWords in Nederland een marktaandeel heeft van meer dan 90% beperken we ons in dit artikel tot Google AdWords.

Met Google AdWords koopt u zogenaamde 'gesponsorde koppelingen' bij de zoekresultaten van Google. Dit zijn de korte advertentieteksten die u links en vaak ook boven de zoekresultaten in Google ziet staan.

Hoe werkt het?
In het systeem van Google AdWords kunt u aangeven wanneer u wilt dat uw Google AdWords getoond wordt. U heeft als adverteerder volledige controle over uw advertenties. Wanneer u bijvoorbeeld een fietsenwinkel heeft in Haarlem, kunt u aangeven dat uw advertenties alleen vertoond worden wanneer iemand zoekt op 'fietsenwinkel Haarlem'.
Het mooie van het systeem is dat u alleen hoeft te betalen wanneer iemand op uw advertentie klikt en daadwerkelijk een gerichte bezoeker op uw website krijgt.

Gericht adverteren
Het is zelfs mogelijk in te stellen dat alleen mensen met een IP adres in Haarlem uw advertenties te zien krijgen. U kunt dan ook adverteren op het woord 'fietsenwinkel'. Wanneer iemand buiten Haarlem zoekt krijgt hij of zij uw advertentie niet te zien en is de kans dat er op uw advertentie geklikt wordt (en dus geld kost) uitgesloten.

Engelstalig
Internationaal adverteren via Adwords is ideaal. U kunt namelijk voor elk land in de wereld aangeven of u hier uw advertenties vertoond zou willen hebben. U schrijft Engelstalige advertenties en zorgt ervoor dat wanneer mensen op uw advertenties klikken ze op een Engelstalige site of pagina terecht komen.

Wat kost het?
Google hanteert een veilingsysteem. U mag bieden op elk woord waarop u wilt dat uw advertenties vertoond worden. Als u bereid bent om 50 cent te betalen voor iemand die gezocht heeft op 'fietsenwinkel Haarlem' maar uw concurrent is bereid om 60 cent te betalen, dan bepaalt het bedrag wat u bereid bent te betalen voor een groot deel hoe 'hoog' uw advertentie komt te staan en hoeveel u daadwerkelijk gaat betalen. De markt bepaalt dus voor een groot deel hoeveel u per bezoeker betaalt.

Dagbudget
In branches zoals hypotheken en evenementen wordt soms enkele euro's per bezoeker betaald omdat de opbrengsten per lead zeer hoog kunnen zijn. In sommige niches wordt maar enkele centen per bezoeker betaald. Zo zijn er bedrijven die duizenden euro's per dag besteden, maar ook kleinere bedrijven die een paar euro per dag uit geven. Het leuke van het systeem is dat u altijd een dagbudget in kunt instellen.

Hoe te beginnen?
Wanneer u met Google AdWords wilt beginnen is het belangrijk om goed na te denken over de woorden waar u op wilt adverteren. Deze moeten zoveel mogelijk gerelateerd zijn aan de producten en diensten die u levert, om zeker te zijn dat u de juiste mensen trekt. Vervolgens moet u goed nadenken over de teksten die getoond worden bij de woorden. Deze moeten uw aanbod goed weergeven en uitnodigen om op te klikken.

Meten
Wanneer u online gaat adverteren is het mogelijk om uw resultaten te meten. Google biedt hier hele goede hulpmiddelen voor. Zo kunt u door middel van 'conversiemeting' precies zien hoeveel mensen, die via uw advertenties op uw site zijn gekomen, een contactformulier hebben ingevuld. Zo weet u precies hoeveel leads u haalt uit het budget wat u uitgeeft aan Google AdWords. Met het gratis programma Google Analytics kunt u uw statistieken meten en zien via welke kanalen uw bezoekers vandaan komen.

Conclusie
Google AdWords is een eenvoudige manier om gerichte bezoekers naar uw website te trekken. Het grote voordeel is dat de kosten eenvoudig te beheersen zijn, maar vooral dat met het gebruik van de juiste hulpmiddelen het rendement bijzonder goed te meten is zodat u nooit teveel uitgeeft.

Meer weten?
Neem direct contact met ons op. Wij geven u graag passend advies voor het optimaal inzetten van uw budget.


Starterspakket voor startende ondernemer

Logo, huisstijl en website voor startende ondernemers.

Lees verder ›

Contact

Mail: info@opzet.nl
Telefoon: 023 5 388 200
Fax: 023 5 385 664

Bezoekadres

van Dalenlaan 392
2082 VR Santpoort Zuid

Postadres
Postbus 32
2080 AA Santpoort-Zuid

disclaimer
privacyverklaring

Brochure Opzet

Brochure

Vraag geheel vrijblijvend onze corporate brochure aan. Stuur een mail naar info@opzet.nl of neem contact met ons op.